WINKEL VOOR MIJN KLANTEN

Voor INretail ben ik veel onderweg met ondernemers. Als je mij op bijvoorbeeld Facebook volgt, dan hoop ik dat je de positieve vibes voelt van die ontmoetingen. Er gebeuren zoveel leuke en interessante dingen in winkels en steden. Ik zou zeggen: overtuig je zelf en kijk goed om je heen.

Techniek inzetten is geen doel

Ik heb inmiddels een allergie ontwikkeld voor het negatieve nieuws in de media en zeker voor de opruiende specialisten, die dingen roepen om hun kennis te verkopen. Zij roepen te vaak wat retailers ‘technisch moeten’. Ik laat me liever inspireren door ondernemers die liefde uiten voor hun klanten, hun teams helpen groeien en dan samen kijken hoe ze lekkere producten het beste kunnen verkopen. De techniek volgt dan wel.

Margemaker & Blijmaker

In het INretailmodel spreken wij over het vinden van de juiste balans tussen geld verdienen, techniek inzetten en klanten blij maken. Bij Retail gaat het vooral om de ultieme connectie tussen winkels, hun de gasten en de kopers. Een gewenst en/of onderscheidend product kunnen aanbieden staat op de eerste plaats. De match tussen bezoekers en producten verloopt via zowel fysiek als digitaal contact. In alle gevallen draait het om het managen van de verwachtingen. Ga je het winkelen makkelijker of leuker maken? Dat is waar het om draait. Daar heb je vooral betrokken en kundige medewerkers voor nodig.

Inspirerende Talk

Deze week werd ik bijzonder blij van het verhaal dat ik hoorde van Annemiek Degens. Zij is medeoprichter van Flying Tigers in Nederland. ‘De winkel is van de klant.’ Wij laten ons inspireren uit allerlei branches, nemen mensen aan met bijzondere kennis, we vernieuwen elke maand met 300 nieuwe artikelen en prijzen nooit af. Mijn taak is het om mensen in ons bedrijf op de goede plek te zetten. Wij werken samen op basis van joint ventures en elkaar vertrouwen. Daar word ik blij van, jij toch ook?

Rituals won een prijs

Rituals won gisteren weer een award. Het gaat bij hun niet om groot zijn. Op het podium voelde je de bevlogenheid die bij hun heerst. Zij snappen als geen ander dat vernieuwen en klanten verwennen om gevoel en emotie gaat. Bij Rituals staan de mensen centraal. Zij zien het als hun missie om de bevlogen medewerkers, elke dag opnieuw, naar een hoger level te brengen. Alleen dan kunnen ze de groeiambitie, twee nieuwe winkels per week openen, waarmaken.

Een winkel voor mijn klanten

De insteek ‘Winkels voor mijn klanten’, dat is waar het om draait. En die techniek die volgt daarna wel. Hoe was het ook al weer? ‘Structure follows Strategy’.