THE NEIGBOURMOODS VAN MARTINE

Vorig jaar zomer presenteerde Ethnographic explorer Martine Bovee, in de conceptstore van Judith ter Haar in Arnhem, haar onderzoek Neighbourmoods. Ze behaalde hiermee een Master in Fashion Strategy aan het ArtEZ. Martine had er al een universitaire studie op zitten in Amsterdam. Martine is jong en kijkt fris op de Retail wereld. Ze is op alle fronten knapper dan ik ben. Ik leer graag van de visie van types zoals Martine.

De laatste keer dat ik haar sprak was op de Mode Fabriek, in de geweldige inspiratie stand over de nieuwe Retail wereld. Twee weken geleden ontmoette ik Martine weer. Ze gaf een presentatie op de vastgoed beurs Provada, in de stand van Retaildenkers.

Ik zei het al, Martine is slim en ze kan zaken goed structureren. De waarde van haar onderzoek wordt mij steeds duidelijker. ‘Het duurde bij mij ff, maar dan heb je wel wat’, zullen we maar zeggen. In het afgelopen jaar heb ik op veel plekken leuke of betekenis volle winkels gezien. Ik sprak ook vaak ondernemende retailers. En dan vraag je je wel eens af: ‘Wat kan ik met al die informatie?’. Martine biedt met haar onderzoek helderheid en structuur en zij legde verbanden. Het onderzoek dat zij deed in Arnhem, Istanbul en Berlijn geeft inzicht in de drive die lokale retailers hebben bij hun ondernemerschap. Het onderzoek leidde tot acht gedragsprofielen van Retailers.

The Activist: de winkel is een platform voor sociaal maatschappelijke thema’s. In de supermarkt Biosphaere in Berlijn zijn de prijzen voor klanten met hogere inkomens en de niet Biologische producten hoger.

The Collaborator: de winkel probeert de niche te behouden door lokaal samen te werken met andere ondernemers. Buurtcafé Sugar Hill in Arnhem maakt producten met lokale spelers en organiseert met hen samen events voor de klanten.

The Connector: de winkel werkt samen met de klant en kent meerdere disciplines. De winkel Sing Blackburn in Berlijn deelt de verkoopwinst op jou ingeleverde kleding met 25% of je krijgt 35% korting als je iets anders koopt in de winkel.

The Connoisseur: de winkel is meester van het product, kampioen in de niche en super gespecialiseerd. Zoals bijvoorbeeld theewinkel P&T in Berlijn. Er worden voor klanten workshops gegeven in taste labs.

The Contemplator: de winkel biedt rust en bezinningsmogelijkheden voor de klant.Minimalisme en eenvoud voeren de boventoon, slow fashion (tijdloos). In de winkel Gönül Paksoy in Istanbul waan je je in een museum dat kleding verkoopt.

The Curator: de winkel verbindt cultuur en commercie vanuit verschillende productgroepen. Modezaak Voo Store in Berlijn combineert kunst, design, mode, muziek, literatuur en horeca. Gelijk gestemden vinden is key.

The Idealist: de winkel onderneemt vanuit lokale identiteit en gaat zijn eigen gang tegen de mainstream in. In Istanbul  kozen de ontwerpers Civan bewust voor een winkel in de lokale buurt tussen andere lokale spelers zodat deze buurt herleeft.

The Transformer: de winkel beweegt zich door de stad door steeds een ander gedaante aan te nemen. Als het ware blijft de winkel onder de radar en wordt hij steeds herontdekt. Andreas Murkudis uit Berlijn is zo’n winkel en ondanks het succes in Neue Mitte verhuisden ze naar een nieuw rustig gebied dichtbij de Potsdamer Platz.

Soms moet je dingen vaker horen of meerdere keren lezen om het goed te begrijpen. Ik ben blij met het onderzoek van Martine en kijk nu andere ogen naar de leuke kleine winkels en kan ze door haar inzicht hun business drives beter begrijpen. Wil je het rapport bestellen? Dat kan natuurlijk. Kijk dan hier: Retail Roadmap kopen

Een reactie plaatsen