SMARTPHONE GEBRUIK

Bij het adopteren van vernieuwing hoor je vaak: ‘Wat moet ik daar nu mee, dat gaat toch nooit werken? ‘Bij mij en mijn klanten niet in ieder geval!’

Weten wat er speelt

Ik ga geen pleidooi houden over wat iemand moet met vernieuwing. Ik ben wel van mening dat je moet weten wat er speelt en welke mogelijkheden er zijn om met behulp techniek je business te verbeteren. Vandaar nu een stukje over het fenomeen ‘de smartphone’.

40 uur per maand online

Eén ding staat vast als het om het gebruik van onze smartphone gaat. We kunnen nog amper zonder dat ding, is dat erg? Ach, soms zijn we in gezelschap een beetje asociaal en het is knap lastig als de batterij leeg is, maar verder is het oké toch? Je kan het altijd uitzetten. Hoewel, mensen in jouw omgeving kunnen flink geïrriteerd raken als je jouw smartphone altijd aan hebt staan en dan opeens, als zij je nodig hebben, uit staat. De meesten van ons zijn 40 uur per maand online, maar voor iedereen bereikbaar?

Eenvoudig in te zetten

Zakelijk biedt het inzetten van de smartphone grote kansen. Mits je mensen niet stalkt, lastigvalt op de verkeerde momenten of nog erger, helemaal niet relevant bent. Naast oogcontact en elkaar fysiek ontmoeten, kan je bijna niet dichterbij komen dan via de smartphone. Erg verleidelijk dus om opdracht te geven om een App te laten maken. De vraag is echter of je die vertrouwenspositie van je klanten verdient. Een ander punt: moet je dat dan zelf ontwikkelen? Als je via de smartphone waarde kan en wilt toevoegen voor jouw klanten, dan zijn er legio Apps die je al vrij eenvoudig kan inzetten.

Onderdeel van een contentstrategie

Voordat je allerlei kosten gaat maken of energie in smartphones stopt, is het raadzaam een strategie te hebben. De aanpak voor een smartphone moet onderdeel zijn van je algehele contentstrategie. Waarom wil je op een specifiek moment informeren of activeren? Zeker voor een smartphone zijn de pijlers voor succes: snelheid, gemak, duidelijkheid en eenvoud. Je kan op elk moment contact hebben met bezoekers en kopers.

De Customerjourney

Het is vooral zaak na te denken op welke momenten je contact zoekt en nadenkt over:

  • Is de smartphone dan het meest geschikt?
  • Is er al iets anders ontwikkeld dat je kan gebruiken?

Het inzetten van technieken, platformen en Apps vraagt om een soepel verlopende contactflow. Het zenden of halen van informatie moet leiden tot een dialoog en meer bindingen met de gebruikers. Hoe komen ze bij je binnen, waar breng je ze naar toe en hoe laat je ze blijven of terugkomen? Het is halszaak dat je de klantreis van jouw bezoekers kent.

Zorg eerst dat je vindbaar bent

Er zijn oneindig veel mogelijkheden voor winkels om de smartphone in te zetten. Het belangrijkste is om jouw team betrokken te houden en ze mee te nemen in alle ontwikkelingen. De eerste stap is om de zichtbaar- en vindbaarheid van jouw winkel te maximaliseren. Je kan laten zien waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Duidelijkheid over de mensen die er werken, openingstijden, bereikbaarheid, parkeren of het aanbod.

De mogelijkheden van een smartphone

Tijdens het oriëntatie- en koopproces kan je productinformatie delen. Dat kan door producten te laten scannen via een smartphone of de website te tonen. Je kan:

  • Klanten in de voorraad laten kijken
  • De smartphone als betaalmiddel inzetten
  • Loyaliteitsprogramma’s beheren
  • Connectie maken via wifi en interessante informatie delen.

Lees tip: ‘Mobiele Eenheid’ door Brechtje de Leij’

Er kan al veel en er komt nog meer

Zo zet Intersport Meijers een App in om het personeel op te leiden en ze de juiste handvatten te geven om de consument optimaal te bedienen.