SIMPEL DOEN

Als je door de straten loopt en een winkel binnengaat, dan draait het maar om één ding: Voelt het lekker en word je er blij van? Niets is belangrijker voor jouw gasten.

Je merkt direct of een omgeving lekker aanvoelt. Je wordt emotioneel geraakt als je verrassend en oprecht wordt begroet. In een paar seconden is de toon gezet en de rest van het verloop bepaald. Professionele verkopers weten dat gevoel te versterken, heerlijk! Dat is naar mijn mening zelfs belangrijker dan hoe de winkel eruitziet.

Het moeilijkste is simpel voetballen

Er van uitgaand dat de spullen in jouw winkel wel oké zijn en dat de inrichting van deze tijd is, dan is het vooral de houding en het gedrag van het hele team dat telt. Ik hoor nu mensen denken: ‘‘Logisch toch. What’s new?’’ Johan Cruijff zei ooit: ‘‘Voetbal is heel simpel, maar het moeilijkste is simpel voetballen.’’

Hoe simpel moet het dan zijn? Dat is een interessante vraag voor het eerstvolgende overleg met jouw team. Hoe kunnen jullie samen op een eenvoudige manier impact creëren op de gasten? Ga samen uit je dak en verzin unieke begroetingen of doe iets opvallends in de winkel. Doe anderen vooral niet klakkeloos na. Bedenk voor wie jullie het doen en beperk je niet te snel door te denken wat het gaat kosten. De vraag is: Wat gaat het jullie opleveren als de mensen heel blij worden van een bezoek aan de winkel?

De kracht van eenvoud

De kracht van onvergetelijke momenten creëren zit vaak in de eenvoud. Om iets wat simpel lijkt goed uit te oefenen, moet je samen regelmatig oefenen. Inspireer en help elkaar. Bovenal wil je als gast in een winkel voelen dat je gemeend welkom bent. Je verwacht leuke aandacht en desgewenst hulp. Investeren in de persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden van het team is de belangrijkste taak van de ondernemer.

Betrek jij jouw team?

Attendeer jouw team ook op de site www.werkindewinkel.nl daar staan binnenkort wat interessante webinars klaar.