WAT IS JOUW DOELGROEP?

Doelgroep denken is van alle tijden, maar deze denkwijze verandert wel constant met de tijd mee.

Traditioneel doelgroep denken is: ‘Woont in Laren, rijk, draagt een roze polo, zandkleurige chino en hangt regelmatig op het Hockeyveld’.

Anno nu gaat het om de behoefte en emotie van jouw doelgroep door te vertalen in één (ijk)persoon. Een ijkpersoon bezit de gemeenschappelijke kenmerken van jouw doelgroep en gaat niet over jou.

Wat hebben jouw klanten gemeen met elkaar?

Vóór het digitale tijdperk werden profielen van kopers verrijkt met behulp van koophistorie en basisgegevens. Nu vragen we ons veel meer af: ‘Welke data heb ik nodig en wat kan ik middels die data leren over de drijfveren en het gedrag van mijn doelgroep?’ De gemeenschappelijke deler binnen jouw doelgroep is het uitgangspunt voor vervolgacties. Het is overigens wel belangrijk om eerst een doel te formuleren voordat je data gaat verzamelen. Wat wil je bereiken en in welke fase van de koopreis wil je dit realiseren?

Niet te snel conclusies trekken

Gegevens als woonplaats en inkomen zijn nog steeds goed om te hebben, maar probeer niet te snel conclusies te trekken uit deze data. Durf door te vragen. Bij bijvoorbeeld het registeren van postcodes leer je waar jouw klanten vandaan komen. Maar aanvullend kan je jezelf ook vragen: Wat is de reisbereidheid van de doelgroep, neemt die toe of af? En waar ligt dat aan? Ofjouw doelgroep wel of niet goed verdient zegt ook weinig. Iemand met een laag inkomen kan bereidt zijn flink te sparen of juist met een hoog inkomen niet bereidt zijn om ‘onnodig’ geld uit te geven.

De kracht van communicatie

Als je de drijfveren en behoeften van jouw doelgroep kent, dan pas kan je ze persoonlijk aanspreken. Speel in op de behoeften, interesses en wees bewust hoe je jouw ddoelgroep aanspreekt. Contactpersonen, woorden en beeld zijn allemaal even belangrijk. Het gaat om de perfecte match. Een heldere boodschap, gericht op de juiste doelgroep moet ook op een passend moment en via het juiste kanaal gecommuniceerd worden.Het contact moet altijd relevant zijn en harmonieus voelen.